Tuesday, August 15, 2017

కామస్తదగ్రే సమవర్తదాధి మనసో .....

 
 
కామస్తదగ్రే సమవర్తదాధి మనసో రేతః ప్రథమం యదాసీత్


On the occasion Krishnashtami Shri YVRS posted an interesting article expounding if Einstein is the incarnation of Adi Shankara/ or Shankara did Parakaya Pravesha into the brain of Einstein  wondering at the profound statements of Einstein vs Adi Shankara.

Hopefully, Adi Shankara, should have been a liberated soul, I suppose not to get re-birth by virtue of karmic/samskaric rather than take birth at the mercy, order as an embodiment of Nature, if and when She requires that even liberated souls need to get re-birth in order to explain the intricacies of Nature as manifestation of human understanding, that She in her mercy sends him back as Einstein to expound the realms of Reality. 

Not a palatable imagination for the so called pseudo scientists/secularists but for a fitting imaginative Hindu mind (to be secular Indian brain :))  this is but imperative to think so, for he believes in all  eternity there is an underlying current of universal love that catches the waves of Nature, wonders at it, some times intuitively gaining, grasping its depth, vastness and in flashes of realization is able to  pen down them to words albeit they are indescribable in detail in words for the Root- 'THAT' is always beyond expressible words with an imagination/realization that is beyond pancha bhootas  when transferred via the mind into expressible fallacy of human limitation will certainly lose its entirety giving a clue only to the Core Root. 

While coming to the last point mentioned there in the article viz., Maya/illusion as root cause of creation one wonders if that is so or Maya is the one that sustains the creation through the capsules of time, as Nasadeeya Sookta points it as Kama/(loosely translated as Desire, but to be meaningful for the context of Nasadeeya Sookta) that is "LOVE" appears as the root cause of creation.

The one who does not even know if he exists or not, in him suddenly awakens as 'retas' (a ray of light) 'Love' which moves forward to manifest itself, sustained by the cover of maya through the capsule of time.

Aham Kalosmi says Krishna- I am Time. If He is Time, and time pervades the universe, He pervades IT eternally.

And to that Eternal Krishna Consciousness may we unconsciously salute, rever, begetting in flashes of wisdom a bit here and a bit there.

Poorna Madah. Poorana Midam when that reality dawns, between  the Jeevaatman and Paramaatman the veil falls off revels no disparity.

Om Tat Sat .

Amen
Maata Cheersaanandamayi. :)

4 comments:

  1. జిలేబిగారూ ఫస్ట్ ఆఫ్ అల్, అందుకోండి అనేకానేక 🙏లు. శతసహస్ర100నాలు.
    సెకండ్ ఆఫ్ అల్, చిన్న మిడిమిడిజ్ఞానటపా రాసి అనుకోకుండా మీనుంచి ఇంత అద్భుతమైన పోస్ట్ రాబట్టిన నాకు నేనే కంగ్రాట్స్ చెప్పుకుంటున్నాను.
    ఐన్-స్టీన్‌గా ఆదిశంకరుడు రావడం అనే థీం పై మీ వివరణ లా-జవాబ్. This Krishnashtami will remain the most memorable for me 🙏

    ReplyDelete
  2. సంస్కృ తాంగ్ల విదుల శాస్త్రీయ చర్చలో
    ఐనుస్టీను శంక రార్యు లొదిగి
    యొక్కటైరి ' టైము ' కిక్కి ది యౌనేమొ ?
    పూర్తిగా తెలవదు , ' బుధుల ' మాయ !

    ReplyDelete
  3. Thanks to YVR garu & Zilebi garu for the blog posts with thought-provoking topic.

    మీ ఈ పోస్ట్ చదివినవెంటనే జ్ఞాపకమొచ్చిన భాగవత పద్యం:
    "ఎవ్వనిచే జనించు జగమెవ్వని లోపల నుండు లీనమై
    యెవ్వని యందు డిందు బరమేశ్వరుఁ డెవ్వఁడు మూలకారణం
    బెవ్వడనాదిమధ్యలయుఁ డెవ్వఁడు సర్వముఁ దానయైనవాఁ
    డెవ్వఁడు వాని నాత్మభవు నీశ్వరు నే శరణంబు వేడెదన్"

    ReplyDelete
  4. //ఎవ్వనిచే జనించు జగమెవ్వని లోపలనుండు లీనమై ...//
    అవును లలితగారు. నండూరి రామమోహనరావుగారి 'విశ్వరూపం' చదివినప్పుడే అని గుర్తు, మొట్టమొదటిసారి ఈ పద్యంలో వున్న భక్తి , శక్తి రెండూ అర్ధమయ్యాయి. సైన్సు, వేదాంతాల సంగమప్రదేశాన్ని వ్యక్తీకరించిన అద్భుతాక్షరాలవి.

    ReplyDelete